Foto: Flickr/Pieter van Marion/CC BY-NC 2.0

Frityrolja som bränsle

Publicerad 3 mars 2017, uppdaterad kl. 14:11

I januari flög ett SAS-plan från Arlanda till Köpenhamn med återanvänd frityrolja i tanken. Statliga Swedavia har upphandlat 450 ton bioflygbränsle.

Det första flygplanet med inblandat bioflygbränsle från frityrolja lyfte från Arlanda med destination Kastrup som en del i Swedavias kompensation för de anställdas flygtimmar.

Annons:


Företaget klimatkompenserar de anställdas 15 000 tjänsteflygtimmar med att köpa in 450 ton bioflygbränsle, tillverkat av använd frityrolja från bland annat snabbmatsrestauranger i USA.

Efterfrågan på biobränsle
Bioflygbränslet levereras genom de vanliga kanalerna och blandas in i flygplatsens ordinarie bränsletankar. 450 ton motsvarar 0,3 procent av inrikesflygets bränslebehov. Bränslet köptes in via Fly Green Fund, ett samarbetsinitiativ inom flygbranschen.

Vi vill få i gång en efterfrågan på biobränsle. När volymerna ökar kommer priset att gå ner, säger Fly Green Funds vd Maria Fiskerud i Ny Teknik.

Liknande gröna elcertifikat
Meningen är att även utomstående företag och privatpersoner ska kunna köpa flygbiletter som genom ett högre pris finansierar inblandning av bioflygbränsle. Ett liknande system som gröna elcertifikat på elmarknaden.

Elcertifikat är ett ekonomiskt stöd för producenter av förnybar el, som funnits sedan 2003.

Holländska KLM genomförde år 2011 en flygning där biokerosene, som utvinns av matolja, utgjorde en del av flygbränslet.

 

Källa: Fly Green Fund

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andras åsikter. Du är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver. Du måste ha en godkänd kommentar för att kunna kommentera fritt. Du har rätt att vara anonym. Läs våra fullständiga regler här

  • Varmlandstok

    Så länge som man återanvänder förbrukad matolja så kan det kanske vara vettigt, men att använda människoföda till att elda med hörs i mina öron som rena vansinnet.
    Med tanke på den utlänningspolitik som Sverige bedriver nu, så måste man dock inse, att folk kan vara ytterligt enfaldiga.
    Med hjälp av käcka paroller och slogans så kan man locka med sig svaga människor till vad som helst.

  • buscador

    Det vore vettigare att köra dieselelverk på detta, eftersom världen är full med sådana, dock ej i Sverige.
    Med tanke på alla bombexperter vi importerar vare det kanske dags för matkedjorna att skaffa sig reservkraft. En sprängd kraftledningsstolpe och tonvis med mat går förlorad i varma frysar.

  • Bertil Andersson

    Jag har sett att det har skapats en del nya arbetstillfällen med att återvinna frityr olja och det är bra. Men i ärlighetens namn så får jag åter påminna om en konsekvensanalys. Det är ju ingen poäng med återvinning om denna process tar mer energi att återvända än att elda upp den. Men det har säkert miljöpartiet koll på……

  • SteffoBlack

    Men om de alla använder biobränsle i våra flyg, hur fasen blir det då med våra dödliga chemtrails på himlen då?

Mer nyheter

Tipsa oss!

Missa inga nyheter!

Prenumerera på Nya Dagbladets nyhetsbrev!

Följ Sveriges nya framtidsmedia med nyheter, analyser, debatt och unika reportage! Få de viktigaste nyheterna i din mejl. Du kan när som helst avanmäla dig från nyhetsbrevet.

Send this to friend