Googles Ai vann mot världsmästaren i brädspelet Go

publicerad 16 mars 2016
Sydkoreanen och den mänskliga Go-världsmästaren Lee Sedol

Lee Sedol heter världsmästaren i brädspelet Go. Han har tidigare slagit datorer, alltså artificiell intelligens med lätthet. Googles nya mer självlärande mjukvara lyckades dock slå Sedol i fyra av fem partier i en serie matcher som avslutades igår.

Alphago heter mjukvaran som utvecklas av Deepmind, en Google-division som jobbat i många år på att utveckla en mjukvarualgoritm som lär sig av tidigare spelomgångar och drag för att bli bättre, en teknik som kallas neurala nätverk.

Den nya Ai:n gick igår upp mot världsmästaren Lee Sedol. De tre första partierna vann Ai:n. Den fjärde knep Sedol hem. Det femte partiet såg också ut att kunna tas hem av den mänskliga mästaren då Ai:n tidigt gjorde ett stort misstag, men Ai:n lyckades senare hämta sig från misstaget och vann.

Den självlärande algoritmen bakom Alphago är planerad att användas i andra sammanhang, bland annat inom hälsovård. En aktuell implementering är den brittiska hälsovården där bildigenkänning från stora mängder cancerpatienter ska göra algoritmen bättre på att upptäcka nya cancerfall.

Samtidigt har utvecklingen av självlärande mjukvara väckt kritik och farhågor för missbruk. Många är oroliga och har kontaktat Googles etiska råd för att få svar på hur man hanterar sådana aspekter.

 

Se matchen nedan:

 

Källa: Sweclockers

Brädspelet Go

Go är ett strategiskt brädspel för två spelare. Det är även känt som igo. Spelet är känt för sin strategiska mångfald trots sina enkla regler.

Spelet uppfanns i Kina för mer än 2 500 år sedan, eventuellt mycket tidigare, och är därmed det äldsta spelet i världen som fortfarande spelas på samma sätt. Spelet var länge ett nöje för den kinesiska eliten och räknades som ett av en lärd persons fyra måsten.

Källa: Wikipedia

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!