Lena Jonsson t.h vid Utrikespolitiska institutet bekräftar att TV4 hittat på uppgifter om en myndighetsrapport om en rysk hotbild

Utrikespolitiska institutet: TV4:s påstådda myndighetsrapport om rysk hotbild helt felaktig

Publicerad 9 april 2017, uppdaterad kl. 21:05

Att Ryssland skulle bedriva aktiv påverkansverksamhet mot Sverige rapporterar flera medier flitigt, bland annat TV4. Men stämmer hotbilden? Granskning Sverige hittar flera rena felaktigheter i sin granskning av mediebilden.

I Granskning Sveriges reportage framkommer bland annat att TV4 i ett reportage ifrån den 7 februari hittat på att Utrikespolitiska institutet släppt en rapport om rysshotet, när Utrikespolitiska institutet överhuvudtaget inte släpper rapporter av det slaget.

Annons:


Granskning Sveriges reporter:

– Så TV4 ljuger då när dem säger att det är en rapport ifrån Utrikespolitiska institutet?

– Ja det är helt fel, vi gör inga rapporter. Jag vet inte varför tidningarna skrev att det är en rapport ifrån Utrikespolitiska institutet. Det finns inga rapporter ifrån Utrikespolitiska institutet av kollektivt slag, säger Lena Jonsson, forskare på Utrikespolitiska institutet.

TV4 hade bland annat kontaktat en före detta praktikant som  överhuvudtaget inte har någon anställning vid myndigheten och låter honom uttala sig om en studie som inte myndigheten står bakom.

När Granskning Sverige vidare kontaktar David Lindahl, IT-säkerhetsforskare på FOI som också intervjuas av TV4 i inslaget, poängterar han att TV4 klippte bort delar av intervjun med honom där det framgår tydligare vad det handlar om. TV4 framställer det i sitt reportage som att ryska underrättelseofficierar arbetar med att kontakta barn till viktiga svenska politiker och andra för att få dem att lämna ut känslig information. Men enligt Lindahl har aldrig någon hävdat att dessa operation kommer alls ifrån Ryssland, utan främmande makt i allmänhet. Det finns inte heller några belägg att de aktuella hoten skulle riktas mot Sverige, utan avsåg egentligen industrispionage kopplat till Nato.

TV4 antyder flera gånger i sitt reportage att påverkansoperationer kommer ifrån Ryssland utan att kunna belägga det en enda gång. Granskning Sverige visar i sitt reportage att uppgifterna ifrån TV4 inte alls stämmer.

 

Se Granskning Sverige granskning av TV4 och det påstådda rysshotet här:

 

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andras åsikter. Du är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver. Du måste ha en godkänd kommentar för att kunna kommentera fritt. Du har rätt att vara anonym. Läs våra fullständiga regler här

  • Tv4 ägs av Bonnier och Bonnier är falska nyheter per definition. Inget att bli det minsta förvånad över.

    • RMG49

      Just precis, att TV4 och SvT ägnar sig åt propaganda och åsiktspridning exkluderar dem som nyhetskanaler. Dom är inget annat än politiska medlöpare. Avtalet med staten bryts varje dag och det är upprörande att granskningsnämnden sitter i knät på dessa lögnaktiga dyngspridare. Lögnerna kommer att fortsätta så länge vi betalar TV-licens.

  • HM

    Ett misstag och man får så negativa kommentarer om TV4. En de behöver inte mycket för att tro att man har vunnit. Och vad har SVT med detta att göra. Inget annat än att inte hålla med vaken.se.

    Lögnerna kommer att spridas så länge vaken.se finns för så ser det ut jämnt nät jag kollar upp vad vaken.se påstår. Antingen tänjer man på sanningen eller så har man påhittade uppgifter vilket händer när koller far ut i ett tomt intet som det gör när man försöker t.ex. hitta NWO i vaken.se tolkningen.

    På vaken.se finns det ju reklam för vanliga företag.

Mer nyheter

Tipsa oss!

Missa inga nyheter!

Prenumerera på Nya Dagbladets nyhetsbrev!

Följ Sveriges nya framtidsmedia med nyheter, analyser, debatt och unika reportage! Få de viktigaste nyheterna i din mejl. Du kan när som helst avanmäla dig från nyhetsbrevet.

Send this to a friend