Aftonbladet fälls för omärkt reklam

publicerad 20 maj 2014

Aftonbladet publicerade en reklamartikel som var skriven av ett företag utan att annonsmärka den. Nu fälls kvällstidningen, för andra gången på kort tid, av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RO).

Artikeln, med rubriken Så kan du vinna 1,5 miljarder kr – i natt, var producerad av Minimedia vilket är ett företag som arbetar med uppdrags­pub­licering. Artikeln handlar om Multilotto och deras spel Mega Millions.

I ett yttrande till RO skriver Multilotto att det hela var reklam. Aftonbladet å andra sidan menar att artikeln utgör redaktionellt material vilket är anledningen till att den inte märkts som en annons.

Men den förklaringen köper inte RO som nu fäller Aftonbladet eftersom tidningen brutit mot artikel 9 i Internationella Handelskammarens regler.

Aftonbladet blev i maj också fällda av RO för att man, liksom i det här fallet, inte annonsmärkt en artikel. Då handlade det om en artikel som annonserade för skönhetsshopen Theyouway.com.

Fakta: RO

Reklamombudsmannens uppgift är att genom normbildande verksamhet verka för att all kommersiell mark­nadsföring huvudsakligen riktad mot den svenska marknaden är förenlig med god marknadsföringsetik.

Reklamombudsmannen ska grunda sina bedömningar på Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler).

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!