”Postkodlotteriet tystar och lurar kunder”

publicerad 16 februari 2014

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Flera kunder som skrapat Postkodlotteriets skraplotter via internet och vunnit har inte fått några vinstpengar. Postkodlotteriet skyller på ”fel i programvaran”.

En kvinna vann 12 miljoner och 800 000 på skraplotterna vid två olika tillfällen och inte fått ut sin vinst. Hon ska vara en av tre som drabbats av felaktiga vinster hos Postkodlotteriet, avslöjar Aftonbladets Richard Aschberg.

Skrapar man fram tre lika belopp har man vunnit, enligt reglerna. Men eftersom de gällde så kallade ”nitlotter” ogiltigförklaras vinsten.

Både Postkodlotteriet och Lotteriinspektionen, som ska granska spelet, har försökt tysta ner hela affären. Postkodlotteriet nått en hemlig överenskommelse med kvinnan som vunnit 12 miljoner, skriver Aftonbladet.

Nya Dagbladet har försökt kontakta Postkodlotteriet om ”nitlotterna” och de hemliga avtalen. Postkodlotteriet hänvisar till ett pressmeddelande på sin hemsida.

”Den kompensationen är en uppgörelse mellan kunderna och PostkodLotteriet som inte är offentlig. Sedan felet åtgärdats förra året fungerar PostkodSkrapet som vanligt.”

Postkodlotteriet har varit i blåsväder tidigare. Bland annat för att ha dragit pengar från kunder utan deras medgivande, en metod som man senare uppgav skulle slutas användas av dem.

 

Fotnot:
Artikeln uppdaterades den 17 februari

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!